Het einde van het jaar is in zicht, dus tijd om plannen te maken voor 2019

Gisteren had ik enorme mazzel. Ik ging mijn fietsband plakken, zocht direct op de goede plek en vond het lek in één keer. Meestal gaat dat anders. Ik werk vrijwel altijd op dezelfde manier. Ik begin met het oppervlakkig bekijken van de band in de hoop dat ik direct het gaatje zie of hoor. Negen van de tien keer is dat natuurlijk niet het geval. En dan ga ik zoeken. Ik pak er een emmer water bij en haal de fietsband daar snel doorheen. Soms vind ik dan het lek, soms niet. Als het nog niet gelukt is ga ik nauwkeuriger te werk. Ik start bij het ventiel en haal steeds een klein stukje band door het water, hopend op luchtbelletjes. Heel zorgvuldig, zonder een stukje over te slaan. Als ik het zo doe, dan weet ik vrijwel zeker dat ik het lek vindt.

De les hieruit is dat werken volgens een goed plan en met een zorgvuldige uitvoering vrijwel zeker leidt tot het gewenste resultaat. Natuurlijk kun je mazzel hebben en zonder plan in één keer goed zitten. Maar heel realistisch is dat niet. Daarom is het zo belangrijk om periodiek je plannen tegen het licht te houden. Waar wil je naar toe en hoe ga je daar komen?

Heb jij je zakelijke plannen voor 2019 al klaar? Dit stappenplan helpt!

Terugkijken en leren

Stap 1: Vraag jezelf af wat je kunt leren van afgelopen tijd en welke inzichten je dat oplevert. Dit kun je onder meer doen door jezelf vragen te stellen zoals:

  • Wat ging er goed?
  • Wat kan er beter?
  • Welke ontwikkelingen zijn er in mijn vakgebied en daarbuiten?
  • Welke ontwikkeling heb ik doorgemaakt?
  • Hoe kijk ik terug op mijn omzet en kosten?
  • Hoe tevreden waren mijn klanten en hoe weet ik dat?
Schrijf je grootste inzichten op om ze niet te vergeten. Als je dit gedaan hebt ben je al een heel eind en is het tijd voor de tweede stap.

Benoem je ambities

Stap 2: De definitie van succes is voor iedereen anders. Stel voor jezelf dus vast wat je persoonlijke en zakelijke ambities zijn. Wanneer ben jij succesvol? Stel jezelf vragen zoals: Wat is werkelijk belangrijk voor mij? Is dat groei? Of meer inkomen? Of meer vrije tijd? Of … vul het zelf maar in. De antwoorden die je hier geeft zijn bepalend voor de plannen die je gaat maken. Klinkt logisch, maar in de praktijk kom ik nogal eens tegen dat ambities, gemaakte plannen en de dagelijkse praktijk niet in elkaars verlengde liggen. 

Focus op de pijlers van je bedrijf

Stap 3: Focus op de 3 pijlers van je bedrijf, te weten leveren, jagen en bedrijfsvoering oftewel je klanten, nieuwe klanten en overige zaken. Stel jezelf vragen die je aan het denken zetten en uitdagen om met een andere bril naar jezelf en je zakelijk succes te kijken. Dit gaat je echt veel opleveren. En ook hier geldt weer dat het beter beklijft wanneer je het opschrijft. Je leest er meer over in mijn blog over het Essentiemodel met de 3 pijlers van je bedrijf.

Verwerk je inzichten

Stap 4: En dan de hamvraag: wat betekent dit allemaal voor mijn doelstellingen, plannen en prioriteiten? Je verwerkt nu je inzichten en maakt op basis hiervan steeds betere doelstellingen en slimmere plannen. Je stelt vervolgens prioriteiten en maakt deze zo concreet mogelijk. Dan heb je een mooie basis voor een succesvol nieuw jaar. Mijn blog Prioriteiten stellen sluit hierop aan.

1 + 1 = 3 tijdens de Zevenmijlslaarzendag

Je weet nu wat je te doen staat: een goed plan maken voor 2019! Maar het is voor een zelfstandig professional niet altijd even gemakkelijk om dit alléén te doen. Samen is vaak beter, sneller en het is nog leuker ook! Tijdens de Zevenmijlslaarzendag bepalen we je zakelijke strategie én maken we een concreet en realistisch plan dat bij jou past. Daarom organiseer ik de  Zevenmijlslaarzendag. Je bent van harte welkom!