Druk? Focus op de essentie van je bedrijf

In mijn werk heb ik veel te maken met ondernemers die

  • het overzicht in hun werk kwijt raken
  • focus en structuur missen
  • moeite hebben met prioriteiten stellen

Met als gevolg dat ze plezier verliezen in hun werk, opdrachten mislopen en de balans werk-privé zoek raakt. En dat is helemaal niet nodig! Herken jij je hierin? Dan is dit artikel interessant voor je.

Essentiemodel voor overzicht en inzicht

Mijn Essentiemodel biedt supersnel overzicht over alle werkzaamheden. Daarna volgt inzicht. Dit model combineer ik met Scrum voor ondernemers. Samen is het een krachtige manier gebleken om ondernemers te helpen aan een succesvoller bedrijf met beter, sneller en flexibeler resultaat.

Moeilijker gaat het niet worden

Ik hou ervan zaken eenvoudig te maken. Het is één van de tips in mijn e-book Succesgids van PLAN naar RESULTAAT. Voor ondernemers doe ik dat met het Essentiemodel. Dat model gaat ervan uit dat alle werkzaamheden zijn onder te brengen in drie categorieën. Ik zie het als de drie knoppen waarmee je je bedrijf bestuurt. En dat geldt voor iedere ondernemer; iedereen heeft dezelfde knoppen tot zijn beschikking om van zijn bedrijf een succes te maken.

De uitdaging

Het komt er op aan om op het juiste moment aan de juiste knop te draaien. Dat is de uitdaging. En sommige ondernemers zijn daar succesvoller in dan andere. Moeilijker gaat het niet worden!

De drie knoppen op je dashboard

Op je dashboard bevinden zich drie knoppen: Leveren, Jagen en Bedrijfsvoering. Onder leveren versta ik alle gefactureerde werkzaamheden voor de klant. Bij Jagen staat het werven van klanten centraal waaronder alle marketing en sales activiteiten. Bedrijfsvoering bevat alle werkzaamheden waarbij je bedrijf centraal staat. En door te draaien aan de knoppen, verandert er iets.

Essentiemodel

Na overzicht komt inzicht

In de scrummethode voor ondernemers heb ik mijn Essentiemodel met de categorieën Leveren, Jagen en Bedrijfsvoering verwerkt. Zo krijgt je meer inzicht in waar je je tijd aan besteedt. Het is een hulpmiddel en het gaat om het inzicht dat dit oplevert. Het komt vaak voor dat ondernemers tot de conclusie komen dat ze meer zouden moeten jagen. De scrummethode werkt dit inzicht vervolgens uit en helpt om er daadwerkelijk aan toe te komen.

Hoewel de knoppen voor iedereen gelijk zijn, verschilt de verdeling natuurlijk wel per bedrijf. En het kan ook per periode verschillen. Ter indicatie: een verdeling van 40-30-30 voor bestaande bedrijven en een verdeling van 30-20-50 voor jonge bedrijven is veelvoorkomend.

Efficiënt navigeren naar succes

Bij succesvol ondernemen gaat het erom om op het juiste moment aan de juiste knop te draaien. Het gaat om kansen zien en keuzes maken. Ik focus daarbij niet op de input, maar op de output. Kies je daarin bewust, dan neem je de regie over mijn bedrijf. Kies je niet bewust, dan laat je je leiden door de waan van de dag. Mijn vorige blog, over het stellen van prioriteiten, gaat hier uitgebreider op in. Lees hem hier terug.

Focus op de output

In mijn cursus Scrum voor ondernemers leer ik je gefocust te werken in korte perioden. Twee weken is een termijn die vaak goed bevalt. De volgende vragen helpen daarbij:

  1. Gezien mijn doel: wat wil ik over twee weken echt gedaan hebben om een stap dichter bij mijn doel te zijn?
  2. Pas daarna kies is mijn actiepunten voor de komende twee weken. Ik stel prioriteiten aan de hand van de volgende drie vragen:
  • Wat voegt de meeste waarde toe voor mijn klant?
  • Wat voegt de meeste waarde toe voor mijn bedrijf?
  • Heb ik voldoende aandacht voor de drie knoppen waarmee ik mijn bedrijf bestuur: Leveren, Jagen en Bedrijfsvoering?

Online training Scrum voor ondernemers

Nieuwsgiering naar deze methode van werken? Mijn online cursus Scrum voor ondernemers lanceer ik op 21 mei. We gaan van start met een 6-weekse Scrum Bootcamp. Stap in en doe mee met de Bootcamp.  Meer informatie