Eenvoud is essentieel

Laatst bestelde ik een bos bloemen bij een bloemenkraam en moest toen aan één van de Agile principes denken: ‘Eenvoud is essentieel’. 

Wat gebeurde er?

Ik wees een bos lelies en een bos rozen aan en vroeg de bloemist welke derde soort daar goed bij zou passen. De bloemist wees me een bos aan, maakte er na mijn instemming één geheel van en liet me het resultaat zien. Hij vroeg me of ik het mooi vond. En, hoewel de bloemist ernaar vroeg, voelde ik me toch niet geheel vrij om het resultaat af te keuren. Ik had er tenslotte zelf om gevraagd en mijn instemming gegeven.

Je ziet het pas als het klaar is

Heb jij wel eens een bos geweigerd? Hoe zou dat eruit zien? De bloemist haalt de 3 bossen weer uit elkaar en begint opnieuw met een andere samenstelling. Hij is er vast niet blij mee, zeker niet als er nog klanten achter me staan te wachten. En zo gaat het vaak. We bestellen iets en krijgen het pas te zien wanneer het klaar is.

Welk alternatief heeft de bloemist?

De bloemist zou kunnen beginnen met de bos die ik als eerste aanwijs, de lelies. Hij pakt vervolgens een paar takjes van een tweede en een derde bos en laat het mij zien. Is het niet naar mijn zin, dan kan hij eenvoudig een andere combinatie kiezen zonder dat er tijd en energie verloren gaat.

En welke alternatieven heb jij?

Gelukkig zijn er ook bloemisten die volgens de alternatieve benadering werken. Maar hoe zit dat bij jou? Zorg je dat je zo lang mogelijk wendbaar blijft richting je klant? Je bent van harte welkom bij mijn Masterclass van PLAN naar RESULTAAT.