Uitstelgedrag, dit doe je eraan!

 

“Wel doen hé?” Mijn klant benadrukte het nog eens bij het afscheid. Hij liep weer vol energie én een stap verder de deur uit. Ik had hem verteld van andere opdrachten waar ik mee bezig ben. En dat een blog schrijven er dan snel bij inschiet. Genoeg andere dingen te doen. En dan blijft bij mij liggen waar ik geen directe inspiratie voor heb.

 

(Bijna) alles onder controle

Uitstelgedrag, ook heel herkenbaar bij mijn klant. Dat is één van de redenen waarom hij bij mij komt. Een energieke ondernemer die veel kansen ziet, veel zaken onder handen heeft en nog meer mogelijkheden in het vooruitzicht heeft. Zeker een heel sterk punt, maar zoals zo vaak tegelijkertijd zijn zwakte. Omdat hij zoveel wil en kan, merkt hij geregeld dat hij zoveel te doen heeft, dan hij niet meer weet waar te beginnen en maar tv gaat kijken.

 

Herken je dit?

Dat je zoveel te doen hebt, dat je niet meer weet waar te beginnen? Wat je prioriteiten zouden moeten zijn? Deze klant heb ik afgelopen maanden geregeld gesproken. Hij heeft voor nu voldoende en leuke opdrachten. Maar is te druk om aan de toekomst van zijn bedrijf te werken. Daarom doen we dat samen. Ik ben de stok achter de deur, maar ook degene die aanzet tot nadenken en reflectie en als klankbord fungeert.  En soms ook zaken uit handen neemt. Door iets samen te doen kom je vaak sneller tot een beter resultaat.

 

Op ontdekkingsreis

Ondernemen is ook een proces,  een ontdekkingstocht. Wat wil ik en hoe wil ik dat? Wat past bij mij?  Antwoorden die je zelf moet vinden. Samen antwoorden vinden maakt het wel makkelijker. En leuker! Onze analyse is als volgt:

- Hij is absoluut expert op zijn gebied, maar dit raakt wat uit het zicht door de wirwar aan activiteiten die hij aanbiedt.

- Zijn digitale zichtbaarheid is onvoldoende.  Zo heeft hij al een jaar geleden de contouren van zijn website laten ontwerpen, maar komt er niet toe de website te vullen en online te zetten.

- Zijn marketing komt ook nog niet van de grond. De plannen om blogs te schijven, een emaillijst te bouwen en actief te worden op LinkedIn zijn er wel, maar stranden nog in de uitvoering.

 

Succesgoeroes

Mijn klant heeft ervaren dat niet alle ingekochte hulp hem heeft opgeleverd wat hij ervan verwachtte. Tijd en geld kwijt en daar stond hij weer. Alleen. Aan hem om te bepalen hoe verder te gaan. Er zijn succesgoeroes genoeg die hem willen vertellen hoe zij het hebben gedaan. “De weg naar succes leidt niet langs succesgoeroes”, was de titel van mijn vorige blog. Nee, die  weg moet je toch echt zelf vinden en gaan. Maar, zelf doen is niet hetzelfde als alleen doen.  Stap voor stap komen we tot antwoorden op bovengenoemde zaken. Hulp die wel werkt. 

 

Mijn uitdaging

We hadden het over uitstelgedrag. Fijn als er iemand met je meedenkt, ook ik heb het nodig. Hij daagde me uit nog vandaag een blog te schrijven over zijn casus. “Mooi om anderen te laten weten wat je doet” zei hij erbij. Bij dezen!